Diszkográfia

Autentikus. Mit jelent ez a zenei előadó-művészetben? Ki mondhatja magáról, hogy hiteles tolmácsa a zeneszerzőnek, s melyben élt, a távoli kornak, amelynek életritmusa, illatai, eszméi és eszményei oly különbözőek voltak a mi korunkétól?
Furcsa ez az időjáték. Tudunk egyet s mást, mind többet a hajdanról, s aki művész, van képessége érezni, milyen lehetett Caesarnak vagy Spartacusnak lenni Rómában. Tudjuk, milyen húrokon milyen hangolásban játszottak kétszáz éve a vonósnégyesek, forgathatjuk a korabeli traktátusokat, amelyek a zenei kifejezés eszköztárába avatták be az egykori hangszeres mesterjelölteket. Akkoriban nem a pódium magasáról szólt még a fegyelmezett közönséget elragadni akaró muzsika. A ma művésze beleérezhet, milyen volt intim közelségből játszani a zenére szinte a beszéd természetességével ráhangolódó társaságnak, hogyan kellett-lehetett használati zenét teríteni a fogyasztó elé, lett légyen az arisztokrata vagy polgár. Az Authentic Quartet tagjai többféle együttesben, kisebb és nagyobb kamaraformációkban próbára tették már magukat a korhű zenélésben. Kiérdemelték a jelzőt, hiszen hitelük van!
(Hollós Máté 2008) 

HUNGAROTON                                                                                                     



Pleyel


Az alapítvány támogatásával
Lánczos-Szekfű Alapítvány

Belehallgatok


www.musicweb-international.com/classrev/2016/Dec/Pleyel_quartets_HCD32783.htm




 Végh


Végh  HCD 32726
Az alapítvány támogatásával
Lánczos-Szekfű Alapítvány
Belehallgatok



Rauzzini

  Rauzzini CRC3276

Belehallgatok




E. A. Förster


Förster HCD 32705
  Az alapítvány támogatásával   
    
    Lánczos - Szekfű Foundation          

                                     
Belehallgatok






Werner - Albrechtsberger


HCD 32653
Az alapítvány támogatásával 
Lánczos-Szekfű Alapítvány


Belehallgatok






Franz Krommer


Krommer HCD 32623
Az alapítvány támogatásával 
Lánczos-Szekfű Alapítvány


Belehallgatok






Georg Lickl  
 
                                                                     

Lickl HCD 32220

Belehallgatok


Lickl vonósnégyesei - melyeket még pécsi évei elõtt, Bécsben komponált - Haydn kései (op. 76, op. 77) és Beethoven korai (op. 18) kvartettjeivel egyidõsek, hiszen a 18. század utolsó éveiben jelentek meg, és valószínûleg nem sokkal azelõtt íródtak. Így nem meglepõ, és beható vizsgálat nélkül is nyilvánvaló, hogy Lickl most lemezre vett mûvei leginkább az érett Haydn-mûvek stílusjegyeit viselik magukon; ám dallamalkotásuk, sõt konkrét tematikus megfeleléseik mégis - mint ezt Kusz Veronika remek kísérõszövege is megállapítja - a legszorosabban Mozarthoz kapcsolják õket. A három kvartett bõvelkedik markáns karakterekben és magukkal ragadó hangulatokban - ezek természetesen az Authentic Quartet kiváló tolmácsolásának köszönhetõen kelnek életre. Egyforma hitelességgel szólaltatják meg a c-moll darab harmadik tételének csipkelõdõ ländlerét és a G-dúr menüett triójának fájdalmas kromatikáját. A G-dúr kvartett rondójának epizódjaiban és a c-moll vonósnégyes variációs tételében a négy játékos szólistaként is remekül helytáll. A két éve alapított együttes igen otthonosan mozog a bélhúrok adta speciális hangszínek és artikulációs lehetõségek világában. Bátran mondhatom, hogy elsõ lemezük szeretnivaló darabokat tartalmaz, a legjobb értelemben vett autentikus elõadásban.    Scholz Anna / Muzsika 2005 

                                                           





   Nikolaus Zmeskáll

Zmeskáll HCD 32332

Belehallgatok

Es ist schon erstaunlich, mit welch seltenen Preziosen Hungaroton immer wieder aufwarten kann. Die beiden hier eingespielten Streichquartette des engen Beethoven-Freundes und Vertrauten Nikolaus Zmeskáll sind durchaus hörenswerte Werke eines musikalisch hoch gebildeten Dilettanten: Zmeskáll war Staatsbeamter im Hauptberuf. Die Musik geht allerdings weit über das Niveau dessen hinaus, was man von einem Musikamateur erwarten würde. Sie ist die ernsthafte Arbeit eines professionellen Musikers. Trotz einer gewissen motivischen Kurzatmigkeit überraschen die Quartette (die ihre Nähe zu Beethoven nicht verleugnen können) immer wieder mit ungewöhnlichen melodischen und harmonischen Wendungen und verraten die originäre Schöpferkraft ihres Autors, etwa im zweiten Satz des D-Dur-Quartetts, wo Zmeskáll durch Pausen und Synkopen grandios mit der Hörerwartung zu spielen versteht. Die Adagio-Sätze erreichen allerdings kaum Haydn’sche Raffinesse. Das Authentic Quartet ist an allen Pulten hervorragend besetzt, spielt geschmackvoll, klangschön und gestaltet intelligent. Den Toningenieuren von Hungaroton ist genau das rechte Maß von Räumlichkeit und direktem Klang gelungen, was die Quartette in das beste Licht rückt. Eine schöne Aufnahme von hohem Repertoirewert !
Heinz Braun(09.09.2005)



Friedrich Ernst Fesca


Fesca HCD 32302

Belehallgatok

 
Friedrich Ernst Fesca's String Quartets (3), Op. 1, are by no means deep or innovative works, and they are certainly average in comparison with the quartets of Ludwig van Beethoven or Franz Schubert, his contemporaries. As a composer making his living as a court musician in Germany, Fesca was rather far removed from the musical life of Vienna and was consequently unaware of stylistic advances. Yet his quartets have at least as much charm, ingenuity, and finesse as the string quartets of Nikolaus Zmeskáll or Georg Likl, which the Authentic Quartet presented on its first two albums; and Fesca's penchant for flashy violin parts and rich, resonant textures may remind some listeners of the gemütlich chamber music of Louis Spohr. While the merits of these works are open to dispute, the value of this ensemble's playing is not, there are few period groups with its sparkle, warmth, and genuine feeling for this kind of light chamber music, and they sound superb on this brilliantly produced disc. Hungaroton's sound quality is immediate and vibrant, so the music is given the best possible presentation.
by Blair Sanderson


Johann Georg Albrechtsberger


Albrechtsberger HCD 32495

Belehallgatok


Johann Georg Albrechtsberger lived from 1736 to 1809. He became a friend of Haydn, a successor to Mozart at St Stephen's Cathedral, and a teacher of Beethoven. He was known as the foremost theorist and composition teacher in Vienna in the late 18th Century and instructed many others, including Hummel, Moscheles, and Zmeskall. In addition, he left several hundred compositions. Most remain unknown, but the ones I know are well above the run of the mill. These three quartets are his Opus 7:4-6 and the only ones among his 30 or so quartets that aren't fugal in nature. Unlike Opus 7:1-3, which were published in Pressburg (Bratislava) in 1789, these evidently remained in manuscript. The quartets are in usual four movements and last 19-26 minutes - quite substantial for his time. The themes are interesting and attractive. The Authentic Quartet is a Hungarian period instrument ensemble. They play very well and with plenty of style. The recording is well spread and beautifully defined, with each instrument clearly positioned. Interesting notes round out this fine issue. 
                                                                                                                                                                                                                               
                                                                                                                          BAUMAN 
                                                                  




Joseph Wölfl

Wölfl HCD 32580
Az alapítvány támogatásával 
 Lánczos-Szekfű Alapítvány

Belehallgatok




L
emezkritikák

All Music Guide:  "Anyone who loves the radiant sound of eighteenth century string instruments will 
find this 2005 Hungaroton disc delightful, and perhaps even become a fan of the aptly named 
Authentic Quartet for its fastidious and scintillating playing in period style."  (Zmeskáll) 

Bauman -  American Record Guide: "The Authentic Quartet uses period instruments tuned to A=430 hz.
They are experienced Hungarian musicians who came together to play classical string quartets in 2002. 
They play well and are beautifully recorded. This is attractive if you want to go beyond the Viennese mainstream." (Lickl)




Stamitz HCD 32561

Belehallgatok

Carl Philipp Stamitz zählt zu den bekanntesten Vertretern der zweiten Komponistengeneration innerhalb der Mannheimer Schule, welche die wesentlichen Elemente des Stils der Wiener Klassik entwickelte und publik machte, nicht zuletzt auch den Orchesterklang erneuerte und die Art des Instrumentalspiels ganz allgemein. Stamitz war als zweiter Geiger der Hofkapelle tätig, trat bald im Rang eines Hofkomponisten in den Dienst des Herzogs Louis de Noailles in Paris und bereiste als Virtuose halb Europa. Später wirkte er in London, aber sein Ruhm verblaßte langsam. Er starb schließlich völlig verarmt in Jena. Während seiner besten Schaffensjahre war das Streichquartett zu einer der beliebtesten Gattungen der Hausmusik geworden, und gern wurde die in dieser Zeit eine erste Hochblüte erlebende Klarinette eingesetzt, die 1. Violine des Quartetts zu ersetzen und so den Gesamtklang um eine reizvolle neue Farbe zu bereichern. 

 








Johann Baptist Vanhal
Spányi Miklós

Vanhal HCD 32588

Belehallgatok


In Erinnerung bleibt: Vanhal war ein Meister seines Fachs, zu dessen spätem Nachruhm diese mit viel Einfühlung, mit schönen farblichen Akzenten ausgeleuchtete Einspielung einiges beitragen sollte. Miklós Spányi am Hammerflügel (einem Anton Walter-Nachbau von Chris Maene aus dem Jahr 2003) und das „authentische“ Quartett auf alten Instrumenten geben nicht nur Anhaltspunkte, was diese – selbst in Moll-Bewegungen – freundliche Musik anbelangt, es gelingt ihnen, eine ausführliche Vorstellung dessen zu geben, was im Vorfeld, was im Umfeld der ganz Großen der Kammermusik im Guten und im vorbereitend Förderlichen geschehen ist. Peter Cossé (21.01.2009)

HUNGAROTON